Health check

Ongemerkt hebben vrouwen door het dalende oestrogeen een verhoogd risico op het ontwikkelen van osteoporose en hart- en vaatziekte. Het is verstandig als vrouwen vanaf 45 jaar en ouder zich regelmatig laten controleren.

Tijdens het health-check consult wordt een risicoanalyse gemaakt voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekte, borstkanker, overgewicht, botontkalking en suikerziekte.

Wat levert een health-check op?

  • Inzicht in de eigen gezondheid, leefstijl en gezondheidsrisico’s.
  • Het werkt preventief omdat eerste verschijnselen van gezondheidsproblemen aan het licht kunnen komen.
  • Mogelijkheid om actief actie te ondernemen om de eigen gezondheid te bevorderen en indien nodig, contact op te nemen met de huisarts.

Wat houdt de check precies in?

  • Hoe ervaar je zelf je vitaliteit.
  • Onderzoek naar leefstijlfactoren: bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning.
  • Risico analyse hart- en vaatziekte, borstkanker en osteoporose.
  • Meten van de bloeddruk, gewicht, lengte en tailleomvang.
  • Vingerprik voor het meten van de bloedsuiker en uitgesplitst cholesterol.

De uitslagen krijg je gelijk mee en de resultaten worden toegelicht met daarin informatie, advies en praktische tips. Hieronder vind je een aantal leefstijlfactoren die van invloed zijn op je gezondheid.

Wat eet en drink je?

Hieronder valt wat je eet, wanneer je eet, hoeveel je eet en hoe snel je eet. Het gaat dus om het creëren van bewustzijn op wat je eet en wat dat doet in je lichaam. Zodat je andere beslissingen kunt nemen en daardoor in een andere balans komt. Zo krijg je grip op je gezondheid en je gewicht. Dit is een proces dat tijd kost, omdat iedereen hierin anders is en ook vanuit een andere balans komt. Er zijn veel verschillende vrouwenlichamen met vele verschillende reacties. Het in balans brengen van je vochthuishouding is voor ons vrouwen van essentieel belang voor onze vitaliteit en gezondheid.

Water drinken is belangrijk omdat het een dominante rol speelt bij allerlei processen in je lichaam. Vermoeidheid, concentratieverlies, buikpijn, uitdroging, onfrisse adem, zijn slechts enkele van de symptomen die je kan ervaren bij gebrek aan water.

Beweeg je?

Hoeveel je beweegt bepaalt ook voor een groot deel hoe je je lichaam laat omgaan met voeding en energieverbranding. Veel beweging zal een ander evenwicht geven dan weinig beweging. In onze samenleving met altijd te weinig tijd, veel werken, kinderen verzorgen en verplichtingen nakomen, staat lichaamsbeweging vaak onderaan het prioriteitenlijstje. Dat heeft gevolgen voor je gezondheid op de lange termijn.

Ons lichaam is gebouwd om regelmatig en soms even krachtig te bewegen. Als het hart regelmatig even een tandje bij moet zetten wordt je lichaam getraind en ook weer schoongemaakt.

Wat denk je?

Het is belangrijk om je bewust te worden van je gedachten, met name over jezelf. Zo kunnen we onze gezondheid beïnvloeden met onze gedachten. Positieve gedachten hebben een andere uitwerking op het lichaam dan negatieve gedachten. Zo is het ook met oordelen, met ieder oordeel over een ander oordelen we over onszelf. Gebrek aan zelfacceptatie zorgt voor spanningen.

Voldoende licht?

De oude Grieken maakten al melding van de heilzame werking van (zon)licht op de mens. Omdat de moderne mens veel binnen verblijft in een omgeving met voornamelijk kunstlicht wordt de invloed van licht (of het gebrek aan licht) steeds belangrijker. Buiten is het volle spectrum van de zon. Zonlicht hebben we niet alleen nodig voor de aanmaak van vitamine D3 en van serotonine, maar ook om ons prettig te voelen. Bekend is dat licht invloed heeft op onze stemming, onze biologische klok, op onze alertheid en op onze hormoonhuishouding.

Voldoende slaap?

s ‘Nacht wakker liggen en overdag snel geprikkeld en vermoeid zijn is een vaak voorkomende klacht tijdens de overgang. Je voelt dat je anders reageert dan je gewend bent en je bent sneller ongerust en onzeker. Voldoende slaap is een voorwaarde voor herstel en de opname van voedingsstoffen. Slaaptekort heeft een negatief effect op vele lichaamsprocessen. Daarnaast heb je minder energie om overdag te bewegen. Concentratie en focus gaan beter met voldoende slaap. Voedsel verteren gaat beter met voldoende slaap. Slaapgebrek zorgt er voor dat je meer behoefte hebt aan eten overdag omdat je je moe en futloos voelt.